A Pécsi Tudományegyetem KPVK KTI Szociális Tanulmányok Tanszéke, a Területi Szakmatámogatási Rendszer és az Angyal-Hívó Egyesület több mint 200 szociális szakember, hallgató és meghívott vendég részvételével nagysikerű nemzetközi konferenciát szervezett 2025. április 3-án a PTE KPVK-n. A szekszárdi szociálpedagógia mesterképzés mérföldköveként a hallgatók hatodik alkalommal adtak számot elsajátított ismereteikről és kutatási terveikről. A „Képzés és kutatás 6.” konferencia plenáris ülésének és szekcióinak témája a digitalizáció és a mesterséges intelligencia a segítő szakmákra gyakorolt hatásainak vizsgálata volt (Hogyan változtatja meg a mesterséges intelligencia (MI/AI) és a digitalizáció a szociális professziót?).
A GYKTV Rózsakert Gyermekotthon (Hőgyész) műsorát követően Prof. Dr. Nagy Janka Teodóra PhD a Szociális Tanulmányok Tanszék tanszékvezető egyetemi tanára, a szociálpedagógia mesterszak szakfelelőseként köszöntőjében a technológiai fejlődésnek a természeti, gazdasági és társadalmi környezetre, az egyes szakmákra gyakorolt hatására és a változások folyamatában a generációk felelősségére hívta fel a figyelmet. Kálóczi Andrea, a Területi Szakmatámogatási Rendszer Bács-Kiskun – Tolna Vármegyei gesztorintézményének vezetője a szociális professzió képviselői, Ezer-Ferenc Veronika, az Angyal-Hívó Egyesület elnöke pedig a hátrányos helyzetű gyermekek segítését küldetésnek tekintő társadalmi szervezet nevében köszöntötte a részt vevőket.
A plenáris ülés előadásai a mesterséges intelligencia és a digitalizáció a szociálpedagógia oktatási, nevelési és szociális intézményekben történő alkalmazásának kérdéseit vizsgálták. Stein Ármin, a Technische Universität Braunschweig, NFF Niedersächsisches Forschungszentrum Fahrzeugtechnik munkatársa előadásában a téma fogalmi kérdéseit tisztázta, Dr. Kovács-Szépvölgyi Enikő, a Széchenyi István Egyetem, Deák Ferenc Állam- és Jogtudományi Kar oktatója a digitális világban boldogulni kényszerülő gyermekek jogainak védelmét szabályozó nemzetközi és hazai jogszabályokat és dokumentumokat tekintette át. Svraka Bernadett, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar Neveléstudományi Tanszék oktatójának előadásában a pedagógusképzés jelenidejű digitális módszertani kutatásairól szólt, külön is kiemelve a mobil- és internethasználat a gyermekekre gyakorolt hatásainak vizsgálatát. Kindl Gábor a PTE KPVK óraadó oktatója szemléletformáló ötleteket, konkrét gyakorlati javaslatokat adott a szociális professzió láthatóbbá tételére a mindennapi okos eszközhasználat során.
A plenáris ülést a PTE KPVK KTI Szociális Tanszékek által alapított „Kiváló Szociálpedagógiai terephely” díj átadása zárta a szekszárdi szociálpedagógia képzéssel annak indulása óta a hallgatói terepgyakorlatok, a szakmai konferenciák és programok során együttműködő Mohács-Kölked Református Társegyházközség Pándy Kálmán Otthona, illetve igazgatója, Guszmann Józsefné számára.
A „Szociálpedagógia elmélete és gyakorlata” konferenciarészben elhangzott hallgatói referátumok témaválasztásai, a hallgatók gyakorlati szakmai tapasztalata és a kidolgozott kutatási tervek hitelesítették a képzésben folyó munkát és új kérdéseket, dilemmákat fogalmaztak meg a jelenlévő szociális szakemberek számára. (Horváth-Fehér Amália-Vámosiné Somogyi Veronika: Speciális szükségletek vizsgálata a fogyatékos tanulók ellátásában; Baboss Botond: A sport szerepe a szociálpedagógiai munkában; Tóth Gábor Lajosné: Generációs attitűdök a segítő professzióban; Balogh Szabolcs: Szociálpedagógiai módszerek alkalmazási lehetőségei az idősotthonokban; Francsics Fanni: Fogyatékos ellátottak és gondozóik érzelmi kötődésének alakulása a Bólyi Platánliget Integrált Szociális Intézményben; Túri Levente: Fiatalok idősképe szociálpedagógiai szempontból; Szabó Gabriella-Sz.Kovács Petra: A roma tanulók között végzett segítő munka szociálpedagógiai jellemzői). A hallgatók felkészítő mentorai a PTE KPVK KTI Szociális Tanulmányok Tanszék oktatói voltak (Dr. Brachinger Tamás PhD adjunktus, Dr. Bognár Szabina PhD adjunktus, Farkas Éva tudományos s.munkatárs, Prof. Dr. Nagy Janka Teodóra PhD tanszékvezető egyetemi tanár, Dr. Varga István PhD adjunktus).
Személyes tapasztalataikat is megosztva a mesterséges intelligencia, a digitalizáció megjelenésének következményeit a szociális munkában az elsősorban Tolna és Bács-Kiskun vármegyéből érkezett részt vevők interaktív formában a délután során az egyes szekciókban tekinthették át („Óvatlan Enter” – A digitális biztonság az óvodai, iskolai szociális segítésben; Az Online adminisztráció a hajléktalan ellátásban – Lehetőség vagy akadály; Játék, élvezet, kényszer – viselkedésfüggőségek csapdájában”). A szekcióelnökök (Tolácziné Varga Zsuzsa – Szekszárd Megyei Jogú Város Humánszolgáltató Központ, Temesvári Ágnes, Gáncsné Tóth Csilla – Egészségügyi és Szociális Intézmények Igazgatósága, Kecskemét, Dr. Rigó Orsolya – Magyar Máltai Szeretetszolgálat Gondviselés Háza, Kecskemét, Gyarmatiné Szobota Réka, Nagy Alíz, Kiss László – EGÉSZSÉGDOKK Közhasznú Alapítvány) a gyakorlat sürgető kérdéseire keresték a választ. A PTE KPVK KTI SZT oktatói pedig elsősorban a digitalizáció és a mesterséges intelligencia alkalmazásával összefüggő kutatások eredményeit vizsgálták a szociálpedagógiai képzés és kutatás témakörében (elnök: Dr. Bognár Szabina).
A részt vevők a nemzetközi konferencia kísérőprogramjaként megtekinthették a GYKTV Rózsakert Gyermekotthon (Hőgyész) gyermekeinek alkotásait (Kiállítás rendező: Dr. Bíró Violetta PhD adjunktus, PTE KPVK, IGYPI) és a sárbogárdi Kossuth Zsuzsanna Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény gyermekeinek munkáit.
A Belügyminisztérium és a Slachta Margit Nemzeti Szociálpolitikai Intézet támogatásával megvalósult nemzetközi konferencia szervezőinek zárógondolatai megerősítették a részt vevők által a nap folyamán többször is megfogalmazottakat: a technikai fejlődéssel lépést kell tartani, ehhez pedig elengedhetetlen a rendszeres párbeszéd a szociális képzésben és szakmában. Mert nem mindegy, hogy a jövő generációja függő kiszolgáltatottja, vagy a teljes életet megvalósító tudatos használója lesz a digitalizációnak, a mesterséges intelligenciának.
A programról további hírek: